Saturday, July 23, 2011

Selamatkah Deposit Anda di Bank?


Biasa nampak logo ini bukan ?

Setiap kali kita melalui pintu bank untuk ke ATM atau ada urusan kaunter, kerap kita nampak pelekat PIDM ini terpampang diserata bank.

Agak meyakinkan bila mengetahui simpanan kita di bank di “insuran” kan, dan dijamin tidak akan hangus jika berlakunya musibah kepada sistem perbankan.

Di Malaysia, setiap individu simpananya dijamin maksimum RM250,000.

COP ! Kenapa gaji simpanan hasil keringat saya perlu di “insuran” kan ?

Bukankah tujuan kita amanahkan simpanan kita di bank untuk tujuan keselamatan ?

Saya bukan melaburkan wang tersebut, macamana pula ada risiko begini ?

Jika anda salah seorang yang bertanya soalan seperti diatas, TAHNIAH saya ucapkan kerana anda selangkah lebih dekat untuk mengetahui “rahsia” sistem perbankan dunia.

Jika anda baru dengan istilah “Fractional Reserved Banking“, saya syorkan anda lihat 2 video saya bertajuk “Mari Cipta Duit Bhg 1 dan 2” untuk mendalami rahsia sistem perbankan dunia.

Selama ini bila kita sebut “BANK”, perkara pertama yang terlintas adalah keselamatan kepada hasil titik peluh kita. Tapi realitinya, sebaliknya berlaku. Mereka “bisnes”kan deposit kita untuk meraih keuntungan.

Dan bila “bisnes” ada didalam pertaruhan, sudah pasti ada yang untung dan ada yang rugi. Sebab itulah PIDM datang untuk “menjamin” keselamatan depositor, itupun maksimum RM250,000.

Bank yang kehabisan wang dipanggil “bank runs”

Dipetik dari web PIDM : http://www.pidm.gov.my/About-Deposit-Insurance/What-Is-Deposit-Insurance-.aspx

Tak mungkin boleh berlaku. Bank maa .. mesti pandai invest. Mesti pandai “rolling” duit. Tiap-tiap tahun dapat lah satu dua persen dividen. OK apa ?

Jangan terlalu leka sangat, pernah berlaku di Malaysia, MBF Finance pada 1997 : http://www.economist.com/node/101748

Jika berita tu terlalu lama sangat, ini “segar dari ladang” mengenai bank runs di Korea February lalu.

Disyaki 22 orang mengeluarkan lebih kurang USD 100 million, 7 bank terus “bungkus”. Untuk mereka di kelas pertengahan ini, yang gaji dan simpanan simpan dibank, tunggu sahaja lah depan pintu bank mengharapkan “deposit insuran” disegerakan.

Untuk pengetahuan anda, di Korea deposit diinsurankan sebanyak 50 juta won, lebih kuran RM138,000.

Bank Holiday – Busan Saving Bank

Berebut depositor mengeluarkan saki baki wang yang ada.

Moral cerita ini : Tiada siapa boleh “cheat money”. Wang sebenar ialah emas dan perak. It’s God money bak kata Robert Kiyosaki, “Sunnah Money” bak kata Sheikh Imran Hosein. Setiap kali kita manipulasi wang, seperti di empayar Greek, Roman, Mongols, Germany, USA .. ia akan musnah. Terbukti dalam sejarah peradaban manusia.

**************************

Sumber : http://www.koreaherald.com/national/Detail.jsp?newsMLId=20110501000430

Prosecution probing 22 people possibly involved in massive bank run

Prosecutors are investigating 22 people who may have improperly withdrawn their money from local savings banks shortly before their business suspensions, an official said Sunday.

In February, operations of seven savings banks were suspended due to their capital shortages. Suspicions have erupted that employees of the banks told their family members and close friends to withdraw their deposits on the eve of business suspensions.

Since then, the Financial Supervisory Service (FSS), a watchdog, has dispatched an inspection team to some of the suspended banks to investigate the allegations.

“We received a list of 22 people from the FSS,” a prosecution official said, adding prosecutors are investigating whether the customers improperly withdrew money before business suspensions.

A total of about 107.7 billion won (US$99.7 million) in deposits were withdrawn from the seven banks, including top player Busan Savings Bank, during after-business hours a day before they were suspended, according to the FSS.

Apa tunggu lagi?? Lindungi lah aset anda dengan menyimpan EMAS...

No comments:

Post a Comment